Pan rozmawia przez telefon - obsługa klienta

Zasady skutecznej obsługi kontaktów z Klientami w mikro i małej firmie

Skuteczna obsługa kontaktów z Klientami w mikro i małej firmie musi opierać się na realnych możliwościach firmy i takiej informacji dla Klienta, dzięki której będzie on wiedział, kiedy ktoś naprawdę odpowie na jego telefon, mail, zapytanie.

00:03:59 Wyświetleń: 850
Tekst Alert

Robert Kalisiewicz

Data: 2020-08-25

Pułapka dostępności non stop

Potencjalni klienci kontaktujący się z Twoją mikrofirmą liczą na sprawne załatwienie swojej sprawy. Ale Ty nie zawsze będziesz w stanie od razu odebrać telefon, szybko odpowiedzieć na maila czy formularz kontaktowy.

Tymczasem bardzo dużo małych firm obiecuje rzeczy nierealne czyli dostępność non stop.  Nierealne obietnice zamieniają rozczarowanego klienta w złego i totalnie niezadowolenego klienta. To zły sposób prowadzenia biznesu i nie warto iść tą drogą.

Co jest naprawdę dostępne dla Klientów 24/7?

Jeżeli chcesz skutecznie obsługiwać kontakty z klientami musisz realnie ocenić swoją dostępność, wykorzystać automatyczne odpowiedzi i przygotować precyzyjną informację dla klientów. Wtedy masz duże szanse nie tracić okazji biznesowej pomimo braku możliwości natychmiastowego podjęcia kontaktu z klientem.

Automatyczne odpowiedzi - TAK

Tak naprawdę dostępność w formacie 24/7 umożliwiają tylko automaty, a nie ludzie.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to oczywiście sklep działa non-stop - można złożyć zamówienie, zapłacić, dostać potwierdzenie odbioru płatności i informacje o dostawie korzystając z automatycznych ścieżek obsługi.

Jeżeli prowadzisz inny typ działalności Klient może napisać do Ciebie maila czy też wypełnić formularz kontaktowy w każdej chwili, ale na prawdziwą odpowiedź będzie musiał zawsze trochę poczekać. Mimo to zdecydowanie warto skorzystać z możliwości automatycznej odpowiedzi.

Największą zaletą automatycznej odpowiedzi w takich sytuacjach jest upewnienie klienta, że jego zapytanie wpłynęło do firmy i zostanie obsłużone w określony sposób. To oznacza, że musisz przygotować właściwy komunikat, który uspokoi klienta i skłoni do poczekania na odpowiedź z Twojej strony.

Najczęstsze pytania i odpowiedzi - TAK

Dużo możesz zyskać tworząc podstronę poświęconą obsłudze klienta, w której odpowiadasz na najczęściej zadawane pytania.

Najczęściej czytane:

Ważne, aby było to ukierunkowane mocno praktycznie i załatwiało sprawę.

Jeżeli w jakiejś sprawie jednak niezbędny jest kontakt z firmą - należy poinformować precyzyjnie jak i kiedy się kontaktować (w odpowiednich dniach lub godzinach lub przez wypełnienie formularza kontaktowego, na który odpowiesz w określonym czasie).

Jeżeli przygotujesz informacje w takim standardzie, część klientów pozna od razu odpowiedź na swoje pytanie, a pozostali będą wiedzieli, co dokładnie mają zrobić.

Kontakt osobisty - NIE

Jeżeli klient potrzebuje - z jakiegokolwiek powodu - kontaktu osobistego, to jest zupełnie zrozumiałe, że to się może dokonać w godzinach pracy, a nie przez całą dobę. Musisz kiedyś spać i odpoczywać.

Nie czaruj, nie kombinuj - zamieść czytelną informację o porach swojej dostępności w poszczególnych kanałach kontaktu.

Szybkość jest ważna, ale ...

Zrób co w Twojej mocy, żeby zagwarantować klientowi jak najkrótszy czas oczekiwania na obsługę. To oczywiście jest bardzo ważne. 

Jeżeli realia są jednak takie, że masz ograniczone zasoby i moce przerobowe, musisz pogodzić się z tym i mimo wszystko postarać się o satysfakcję osób kontaktujących się.

... najważniejsza jest przewidywalność kontaktu

Przede wszystkim postaw na przewidywalność kontaktu. Nie ma gwarancji, że klient posłusznie zaczeka, ale jest większa szansa, że tak się stanie, jeśli będzie wiedział, ile czasu musi czekać.

Robert Kalisiewicz

Data: 2020-08-25

Polecamy

Biznesplan. Czym jest i jak go napisać?

Tekst

Szukasz informacji czym jest biznesplan i jak go napisać? W tym artykule znajdziesz informacje, które pomogą Ci nie tylko dowiedzieć się czym jest i z czego się składa plan biznesowy, ale przede wszystkim jak napisać biznesplan?

Bartłomiej Jakubowski

2020-12-10

Czym jest marketing internetowy i jakie są jego rodzaje?

Tekst

Marketing internetowy to zestaw działań marketingowych uwzględniający wyłącznie kanały i narzędzia internetowe takie jak: wyszukiwarki internetowe, serwisy społecznościowe, portale i blogi internetowe, a także e-mail.

Bartłomiej Jakubowski

2021-02-01

Inne artykuły autora

SAMOZATRUDNIENIE. Wszystko co warto wiedzieć o samozatrudnieniu.

Coraz więcej osób w Polsce zamienia pracę na etat na samozatrudnienie oszczędzając konkretne kwoty. Niższe podatki, niższe składki ZUS, ale i większa swoboda dysponowania swoim czasem są ważnymi zaletami samozatrudnienia. Niestety są też i wady.

Robert Kalisiewicz

2020-12-18

Artykuły proponowane dla Ciebie

SAMOZATRUDNIENIE. Wszystko co warto wiedzieć o samozatrudnieniu.

Tekst

Coraz więcej osób w Polsce zamienia pracę na etat na samozatrudnienie oszczędzając konkretne kwoty. Niższe podatki, niższe składki ZUS, ale i większa swoboda dysponowania swoim czasem są ważnymi zaletami samozatrudnienia. Niestety są też i wady.

Robert Kalisiewicz

2020-12-18