Czym jest widoczność stron internetowej?
Widoczność strony to liczba fraz, na którą widoczna jest w wynikach wyszukiwania na pierwszych 3, 10, 50 czy 100 pozycjach. Widoczność można również definiować jako estymowany ruch z zajmowanych pozycji na wszystkie słowa kluczowe znajdujących się w SERP (wynikach wyszukiwania).
Narzędzia do analizy widoczności stron www
Aby sprawdzić aktualną i historyczną widoczność danej strony należy skorzystać z narzędzi SEO, które są dostępne za darmo (GSC) lub płatne. Część z narzędzi dostępne są w wersji demo bezpłatnie lub za niewielką opłatą.
Google Search Console
Google Search Console to darmowe narzędzie od Google, które pomaga monitorować stan zaindeksowania strony, błędy, a także przede wszystkim skuteczność strony.
W sekcji skuteczność możesz sprawdzić łączną liczbę kliknięć, wyświetleń, średni CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń) oraz średnią pozycję.
Poniżej możesz sprawdzić przykładowe wykresy wyświetleń i kliknięć w GSC.
Wyświetlenia strony w przeciągu 16 mc.
Kliknięcia (przejścia na stronę) w przeciągu 16 mc.
Google Search Console to darmowe i najbardziej wiarygodne narzędzie, gdzie możemy sprawdzić widoczność strony.
Dane możemy analizować w ujęciu zapytań (fraz kluczowych), a także podstron, krajów, urządzeń lub wyglądu w wyszukiwarce.
Senuto
Senuto to jedno z najlepszych narzędzi SEO. Można w nim analizować słów kluczowych, badania widoczności stron oraz monitoringu pozycji.
Najważniejsze moduły Senuto to:
- Analiza widoczności, gdzie możesz sprawdzić historię widoczności (wraz z aktualnymi danymi), liczbę fraz w TOP3, TOP10, TOP50, a także szacowany miesięczny ruch na stronie oraz szacowany koszt, jaki należy ponieść w Google Ads, aby wygenerować ruch podobny do ruchu z pozycjonowania;
- Zmiana pozycji - podsumowanie najważniejszych fraz i ich zmian w wynikach wyszukiwania,
- Frazy kluczowe - średnia miesięczna liczba wyszukiwań, pozycja, zmiana pozycji, historia miesięczna i dzienna,
- Sezonowość witryny - wykresy potencjału ruchu w danym miesiącu,
- Konkurencja - wykres przedstawia porównanie widoczności z konkurencją.
Oprócz analizy widoczności Senuto posiada bardzo dużą bazę słów kluczowych, która pomoże dokonać szczegółową analizę słów kluczowych.
Przykładowy wykres widoczności w Senuto
Wykres widoczności Top 10 w Senuto.
Senuto możesz testować przez 14 dni za darmo.
Semstorm
Semstorm to kolejne polskie narzędzie do analizy widoczności. Sprawdzisz tam także narzędzia do content marketingu oraz analizy konkurencji.
Przykładowy wykres z widoczności w narzędziu Semstorm
Widoczność w TOP10 wg Semstorm.
Estymowany ruch wg Semstorm.
Semstorm umożliwia przetestowanie i analizę widoczności za darmo w pakiecie FREE.
Ahrefs
Ahrefs to bardzo rozbudowane narzędzie do analizy widoczności, analizy profilu linkowania, analizy konkurencji, badania słów kluczowych, czy planowania treści.
Przykładowy wykres widoczności w Ahrefs.
Wykres estymacji ruchu oraz widoczności wg. Ahrefs.
Ahrefs dostępny jest w wersji trialowej 7-dniowej w cenie 7$.
Semrush
Semrush to kolejne narzędzie analityczne, które umożliwia sprawdzenie widoczności, badania słów kluczowych oraz analizy konkurencji.
Wykres widoczności w serwisie Semrush.
Wykres estymacji ruchu i widoczności fraz wg. Semrush.
Semrush dostarcza bardzo dużą liczbę danych i umożliwia przetestowanie narzędzia.
Które narzędzie do analizy widoczności wybrać?
Jedną z najlepszych opcji jest skorzystanie z co najmniej 2 narzędzi w tym koniecznie GSC. Google Search Console jest najlepszym narzędziem do analizy widoczności. Warto również przetestować polskie narzędzie, czyli Senuto czy Semstorm.