Czym jest marketing internetowy i jakie są jego rodzaje?
Marketing internetowy to zestaw działań marketingowych uwzględniający wyłącznie kanały i narzędzia internetowe takie jak: wyszukiwarki internetowe, serwisy społecznościowe, portale i blogi internetowe, a także e-mail.
E-marketing w przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego (offline) daje możliwość personalizacji komunikatu reklamowe, a także szczegółową analizę efektów działań i poprawę kampanii reklamowych na podstawie otrzymanych danych.
Co to jest marketing internetowy?
Definicja marketingu internetowego
Według Wikipedii marketing internetowy to “forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony WWW (World Wide Web). Służy do przesłania informacji marketingowej i pozyskania klientów.”
Za marketing internetowy możemy uznać każde działania mające na celu zapoznanie się potencjalnego klienta z naszą marką i produktami, które zachęca do zakupu lub przyjrzenia się naszej ofercie.
Historia e-marketingu
Za pierwsze działanie marketingu w Internecie można uznać sprzedaż pierwszego bannery reklamowego przez serwis HotWired w 1994 roku. Kolejne lata to rozwój reklamy bannerowej w Internecie. Z czasem stała się słabo skuteczna poprzez ślepotę banerową, czyli samoczynne niezauważanie bannerów reklamowych przez użytkowników.
W latach 2000 rozpoczęła się era Web 2.0 i powstaniem ciekawych internetowych branż m.in. ecommerce i serwisy społecznościowe. Rozwinął się eBay - platforma aukcji internetowych (a w Polsce Allegro.pl), a także pojawiły się serwisy skupiające społeczności.
Jednym z pierwszych serwisów społecznościowych MySpace, który był bardzo popularny, jednak z czasem liczba jego użytkowników spadła. Powstawały jak grzyby po deszczu nowe serwisy: Flickr, Digg, Reddit, Youtrube, Twitter czy Facebook i Instagram.
Obecnie znajomość najnowszych narzędzi internetowych i aktywna obecność na popularnych serwisach społecznościowych to konieczność do osiągnięcia sukcesu rynkowego.
Przewaga marketingu internetowego nad tradycyjnym
E-marketing posiada przewagę nad tradycyjnym marketingiem dzięki łatwiejszej realizacji celów. Głównym celem każdego przedsiębiorstwa jest generowania sprzedaży, natomiast marketing internetowy pomaga realizować swoje cele pośrednie:
- zwiększenie ruchu na stronie poprzez pozycjonowanie, reklamy displayowe, Google Ads, Facebook Ads i pozostałe,
- zwiększenie świadomości marki,
- zwiększenie widoczności marki w Internecie,
- budowanie społeczności i bazy kontaktów,
- edukowanie klientów,
- pozycjonowanie się na eksperta w branży.
Rodzaje marketingu internetowego
Marketing cyfrowy to szerokie spektrum działań poprzez różnego rodzaju kanały dotarcia do potencjalnych klientów. Znajomość poszczególnych narzędzi i metod wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Warto więc wymienić jakie są rodzaje marketingu internetowego.
SEM - Marketing w wyszukiwarkach
SEM to skrót od Search Engine Marketing - to wszelkie działania promocyjne (nie tylko reklamowe), których celem jest zwiększenie ruchu na stronie poprzez wysokie pozycje w wynikach organicznych, a także zwiększenie widoczności marki poprzez wyświetlanie się na większą liczbę zapytań w wyszukiwarce.
Reklamy w Google oznaczone są nazwą Reklama przy adresie strony nad wynikami wyszukiwania. Oraz w bocznej sekcji dzięki usłudze Google Shopping.
Marketing w wyszukiwarkach obejmuje oprócz wyników organicznych, także reklamy w wyszukiwarkach. Zakres działań SEM można opisać wzorem:
SEM = SEO + PPC
Poniżej możesz zapoznać się z bardziej szczegółowym opisem poszczególnych narzędzi.
PPC w Google - Google Ads
PPC (Pay Per Click) oznacza płatne za kliknięcie w link. To wszelkie reklamy gdzie opłata występuje wyłącznie wtedy, gdy użytkownik wejdzie na stronę poprzez kliknięcie w płatny link w wynikach wyszukiwania.
PPC w wyszukiwarce Google występuje jako usługa Google Ads. Można w niej ustawić reklamy zarówno w wynikach wyszukiwania, ale również na innych stronach należących do programu AdSense (blogi, portale, Gmail czy YouTube). Reklamy wyświetlają się nad oraz czasem pod wynikami organicznymi. Aby zacząć się wyświetlać należy ustawić kampanię do której należy dodać interesujące słowa kluczowe i ustawić stawkę za kliknięcie.
Opłata występuje dopiero, gdy ktoś kliknie, samo wyświetlenie jest bezpłatne. Pozwala to w pewien sposób na promocję marki twojej firmy. Działania Google Ads i pozycjonowanie uzupełniają się i warto korzystać z obydwóch rodzajów jednocześnie.
SEO - pozycjonowanie
SEO (ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja strony pod wyniki w wyszukiwarce internetowej Google. Ogólnie polega na zwiększaniu widoczności strony na wybrane słowa kluczowe, podwyższanie pozycji strony na te słowa kluczowe i tym samym zwiększenie wejść z wyników organicznych.
SEO to działania mające na celu zwiększenie liczby słów kluczowych związanych z branża danej firmy, które znajdą się w TOP10. Pierwszym etapem SEO jest dokonanie audytu SEO przez specjalistę, który pokaże jakie błędy stoją na przeszkodzie w indeksacji i renderowaniu strony, błędy techniczne na stronie, poziom optymalizacji strony czy jakość treści. Wykonanie audytu może zająć od kilku godzin do kilku dni w przypadku rozbudowanych sklepów internetowych.
Kolejnym etapem SEO jest wdrożenie rekomendacji wynikających z audytu, a zazwyczaj są to błędny w linkowaniu wewnętrzny, problemy z indeksacją, zbyt mała ilość wartościowej treści na stronie czy brak odpowiedniego linkowania do strony.
Bardzo istotnym elementem SEO jest analiza słów kluczowych i wybór odpowiednich do pozycjonowania. Należy uwzględnić frazy powiązane z produktami, usługami oraz branżą. Frazy w postaci pytań warto wykorzystać w artykułach blogowych. Treści na stronie powinny być linkowane wewnętrznie co umożliwia botom Google oraz użytkownikom swobodne przemieszczanie się po stronie internetowej.
Ważne jest, aby strona regularnie rozwijała się pod względem ilości treści wysokiej jakości. Warto również zadbać o linkowanie strony z innych wartościowych i tematycznie powiązanych stron internetowych.
Content Marketing
Coraz większe znaczenie w marketingu internetowym zajmuje content marketing czyli marketing oparty na treściach internetowych. Do podstawowych form tego rodzaju e-marketingu można zaliczyć:
- artykułu na blogu firmowym (lub sklepu internetowego)
- artykuły sponsorowane,
- artykuły poradnikowe i eksperckie,
- rankingi,
- kursy i szkolenia,
- ebooki,
- raporty branżowe,
- webinary i podcasty,
- infografiki.
Głównym celem content marketingu jest stworzenie ciekawej i angażującej treści i publikacja ich potencjalnym klientom.
Social Media
Świetnym uzupełnieniem content marketingu jest marketing w mediach społecznościowych, czyli w Social Media. To tam warto publikować stworzone treści.
Czym jest Social Media marketing?
Marketing w serwisach społecznościowych to wszelkie działania mające na celu bezpośredni kontakt użytkownikami, którzy mogą stać się twoimi klientami. Ten rodzaj marketingu realizowany jest na portalach społecznościowych.
Ogromną zaletą tego typu marketingu jest to, że spędzamy coraz więcej czasu na taki portalach. Jednym z najważniejszych kroków, które należy postawić inwestując w marketingu na SM jest znalezienie serwisu, a także jej część (np. grupy, hashtagi) gdzie przebywają osoby z Twojej grupy docelowej.
Które platformy SM wybrać?
Do najważniejszych platform Social Media, które należy wymienić należą:
- Twitterze
- YouTube
Działania w Social Media dość łatwo rozpocząć. Należy założyć profil na wybranym portalu. Dodać opis firmy, grafiki i link do strony. Następnie rozpocząć publikację wartościowych treści. Bardziej rozsądnym działaniem jest budowa zaangażowanej społeczności niż zdobywanie liczby polubień. Kluczowe jest zachęcanie swoich fanów do interakcji: komentowania, polubienia i udostępniania twoich postów.
Influencer marketing
Bardzo blisko związaną z Social Media formą e-marketingu jest współpraca z influencerami. Influencer Marketing to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się form marketingu internetowego. Wykorzystując zasięg i widoczność popularnych influencerów w danej branży jesteśmy w stanie dotrzeć do wielu osób - potencjalnych klientów.
Jedną z najważniejszych zalet wykorzystania tego rodzaju marketingu jest zaufanie i autorytet do influencera. W zależności od liczby obserwujących możemy wyróżnić:
- Makro Influencerów - to osoby mające bardzo duże liczby fanów. Współpraca z nimi jest sugerowana w przypadku kampanii wizerunkowych, mających na celu zaistnienie i zwiększenie rozpoznawalności marki.
- Mikro Influencerów - to osoby z mniejszą liczbą fanów, ale mające z nimi bliższe relacje. Często osobiście odpisuje na wiadomości fanów. Są dla odbiorców bardziej wiarygodni i mają bardziej zaangażowaną bazę fanów. Dzięki współpracy łatwiej zaistnieć i dotrzeć do sprecyzowanej grupy docelowej.
E-mail marketing
Marketing oparty na wiadomościach i kampaniach e-mailowych to doskonała forma marketingu bezpośredniego. Dzięki wiadomościom mailowym można zbudować dobre relacje z odbiorcami.
Komunikacja mailowa uznawana jest za bardzo prywatną i nieco inaczej możemy się komunikować z odbiorcami. Ta forma jest również dość tania. Mogą ją stosować zarówno doświadczone firmy, jak i początkujące firmy.
Bardzo istotne jest w tej formie przestrzegania prawa o danych osobowych (RODO). Najpierw musisz uzyskać zgodę na otrzymywanie wiadomości przez odbiorców, dopiero potem możesz wysyłać im wiadomości.
Marketing mailowy daje duże możliwości analizowania poszczególnych kampanii, np. kto i w jaki link kliknął, ile osób otworzyło maila.
Dlaczego warto wykorzystać marketing internetowy?
Marketing internetowy daje ogromne możliwości. Do niewątpliwych zalet można zaliczyć:
- bezpośredni kontakt z użytkownikami,
- możliwość budowania społeczności,
- budowanie relacji z potencjalnymi klientami,
- edukowanie klientów,
- zwiększenie ruchu na stronie,
- zwiększanie świadomości marki,
- generowania zapytań ofertowych,
- budowanie zaufania do marki i oferowanych produktów,
- relatywnie niski koszt,
- możliwość dotarcia bezpośrednio do grupy docelowej.