Wyszukiwarka z napisem Business 2 Business

B2B. Co to jest?

Biznes jest mocno zróżnicowany. To nie tylko podział branżowy, podział uwzględniający wielkość firmy, ale również podział według rodzajów obsługiwanych klientów. Ta ostatnia segmentacja doczekała się skrótów, o których piszemy w tym artykule.

00:02:57 Wyświetleń: 65
Tekst

Bartłomiej Jakubowski

Data: 2021-05-19

Co to jest B2B?

B2B (business-to-business) to współpraca (transakcje) pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. Relacje te odbywają się pomiędzy firmami w przeciwieństwie do rynku np. B2C, gdzie transakcje odbywają się w relacji firma - klient.

Sektor B2B

Sektor B2B obejmuje wszelkie transakcje i współpracę w szerokim ujęciu pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Obszar B2B jest ogromny i zawiera m.in. rynek hurtowy np. produktów spożywczych i przemysłowych, ale także detal (maszyny przemysłowe), specjalistyczne usługi np. oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwami, doradztwo gospodarcze dla firm, usługi marketingu internetowego, i wiele innych.

 

W B2B można wyróźnić dwa rodzaje rynków:

  • horyzontalny,
  • wertykalny.

 

Rynek horyzontalny skupia się na działalności w różnych sektorach. Usługi i produkty są zazwyczej dobrami, które nie są związane z produkcją (tzw. MRO lub indirect goods).

 

Rynek wertykalny opiera się na współpracy w obrębie jednej branż np. budowalnej, a handel opiera się głównie na dobrach związanych z produkcją (direct goods)

Współpraca B2B

Man and Woman shaking handsWspółpraca jako B2B może obejmować realną współpracę dwóch firm w celu zwiększenia udziału w rynku, przychodów i liczby transakcji, ale także pracę w przedsiębiorstwie prowadzoną przez samozatrudnionego. 

Najczęściej czytane:

 

W przypadku realnej współpracy przedsiębiorstw zawiera ona:

  • przygotowanie ofert, katalogów produktów i usług,
  • przygotowanie i potwierdzanie zamówień,
  • realizacja transakcji i płatności,
  • wyszukiwanie nowych ofert, 
  • przygotowanie dokumentacji związanych z transakcjami,
  • marketing B2B.



Co powinna zawierać umowa B2B?

Umowa B2B powinna zawierać dane podmiotów planujących współpracę, zakres współpracy, czas trwania współpracy, wynagrodzenie i inne szczegółowe informacje.

 

W przypadku nawiązania współpracy B2B przez osoby samozatrudnione, nie podlegają one Prawu Pracy, tylko przepisom Prawa Cywilnego. 

Pozostałe rodzaje rynków

B2C - Business-to-consumer - rynek, gdzie relacje występują pomiędzy firmami i konsumentami prywatnymi.

 

C2C - Consumer-to-consumer - rynek, gdzie handel obejmuje transakcje pomiędzy prywatnymi osobami, np. aukcje na Allegro lub OLX.

 

G2C - Goverment-to-consumer - rynek, gdzie władza rządowa (w tym samorządowa) dostarcza dobra obywatelom, np. służba zdrowia, edukacja, infrastruktura drogowa, itp.

Bartłomiej Jakubowski

Data: 2021-05-19

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco:

Zgoda na przetwarzanie danych:

Polecamy

10 zasad działania tarczy antykryzysowej dla mikro i małych firm

Tekst

Namawiamy i będziemy namawiać do skutku mikro i małe firmy do skorzystania z tarczy antykryzysowej. Duże i średnie firmy sobie świetnie poradzą - mają kasę na doradców i prawników. Małe i mikro firmy mają pod górkę. Dla Was jest FIRMASTER.

Robert Kalisiewicz

2020-05-12

Tarcza w praktyce. Zwolnienie ze składek ZUS dla mikro i małych firm

Tekst

Czasy ciężkie, ale niezwykłe. W tragicznych okolicznościach epidemii spełnia się marzenie wielu mikro i małych. Można nie płacić znienawidzonych składek ZUS – całkiem legalnie i przez trzy miesiące (za marzec, kwiecień, maj).

Robert Kalisiewicz

2020-05-12

Inne artykuły autora

Poznaj 5 powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy.

Jeżeli w Twojej branży pokazywanie się w wynikach wyszukiwarek internetowych jest dobrym pomysłem na pozyskiwanie nowych klientów, koniecznie powinieneś uruchomić i systematycznie prowadzić BLOG FIRMOWY.

Bartłomiej Jakubowski

2021-04-26

Artykuły proponowane dla Ciebie

Poznaj 5 powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy.

Tekst

Jeżeli w Twojej branży pokazywanie się w wynikach wyszukiwarek internetowych jest dobrym pomysłem na pozyskiwanie nowych klientów, koniecznie powinieneś uruchomić i systematycznie prowadzić BLOG FIRMOWY.

Bartłomiej Jakubowski

2021-04-26